tirsdag den 15. januar 2013

Den Islandske Hest - Priser

Sælgere skal passe på med at presse prisen

Folk har misforstået islænderens "værdi". Jeg sidder dagligt og kigger på de islændere der sættes til salg - lige fra den gode skovturs- og hyggehest til den fantastiske konkurrence hest, til problemhesten med det nervøse sind og den dunkle fortid. Desværre er folks situationsfornemmelse for prisen, i forhold til hestens kunnen, gået hen og blevet helt forskruet. Ungheste, der har haft rytter på 1-3 gange er sommetider gået hen og blevet 20.000-30.000 kr. dyre end heste der vil kunne gå middelsvære stævneklasser. Det virker helt forkert i min verden. Jovist er dyret smukt og den har da også 1. klasses forældre - dette er bare aldrig en 100% indikator for at afkommet vil kunne gå FIPO klasser i fremtiden.

Vanvittige priser
Det værste tilfælge var en annonce på Gul og Gratis. Her stod der, at sælger i år ventede føl fra 1. klasses mor og far. Føllet, der endnu ikke var født, stod til en pris af 30.000 kr. Hvordan, spurgte jeg mig selv... Jeg så dette som en meget useriøs annonce, og henvendelser var der dog heller ingen af.

Mit andet tilfælde var engang i foråret 2011. Jeg så denne gude smukke movindótt hoppe med man helt ned til knæerne. En rigtig barbie hest. Der stod ingen pris på - hvilket jo tit og ofte betyder at prisen er meget høj, og jeg hader annoncer uden pris...... Men nok om det. Denne smukke hoppe kostede 65.000 kr. Hun kunne absolut intet! Hun havde gangarter en del under middel og ikke en hest til en nybegynder. Var svær at ride ud alene og var mest af alt bare en islænder til små hyggeture. Hun ville IKKE kunne gå konkurrencer. Godt nok var hun smuk, men jeg søgte trods alt en god konkurrence hest til middel-klasser, så jeg lukkede straks annoncen og glemte alt om hende igen. I december 2012 dukkede hun så op igen... Stadig ligeså smuk som jeg huskede hende, men denne gang til 27.000 kr.... Hun er stadig ikke solgt...

Jeg tror sælgere skal til at passe på med at presse priserne for meget. De får for det første ikke solgt deres hest og for det andet bliver en urimelig pris set som meget useriøs.


Den islandske hest er og forbliver en særlig hesterace, vi skal dog passe på, at vi ikke lader udseende og afstamning afgøre prisen.

- Den Islandske Hest.


Del din mening med mig

Ingen kommentarer:

Send en kommentar